Trabalhos Publicados

Processo Criativo em Design

Uma reflexão sobre a aplicação da mimética a partir do conceito de Aristóteles como doutrina acadêmica auxiliar no desenvolvimento de produtos e serviços inovadores

Madalena Grimaldi e Ana Karla Freire

REVISTA Estudo em Design - Vol. 30, No. 3, 2022

Resumo | Abstract

Resumo

Esse estudo discorre sobre a relação entre o conceito de mímesis e processo criativo aplicado ao Design. Na Antiguidade, o método da imitação seja de gestos, palavras ou imagens, era visto como uma forma de aprender e reproduzir uma representação da realidade. Pautado neste princípio, analisou-se a abordagem mimética aplicada na formação do Design, não como simples método de cópia, mas sim, como um instrumental para apreender a destreza do desenhar, assessorar na reflexão de ideias e gerar um banco de imagens na memória, que podem servir como um arcabouço de referências. Consideramos que ela deve ser empregada nas fases de idealização, comunicação e produção, de modo a auxiliar na organização do pensamento e na capacidade de realizar associações fabulativas e consequentemente melhorar o desempenho no processo de criação, gerando soluções inovadoras em produtos e serviços. A abordagem da mimética no processo criativo do Design é refletida no âmbito de dois semestres letivos da disciplina de Projeto de Produto, um dos pilares dos cursos de Design Industrial nas universidades.

Palavras-chave: Mímesis, Design e Criatividade, Processo de Design

Abstract

This study discusses the relationship between the concept of mimesis and the creative process applied to Design. In Antiquity, the method of imitation, whether of gestures, words or images, was seen as a way of learning and reproducing a representation of reality. Based on this principle, analyzed the mimetic approach applied in the formation of Design. Not as a simple copying method, but as an instrument to learn the drawing ability, assist in the reflection of ideas and generate an image bank in memory, which can serve as a reference framework. We believe that it should be used in the phases of idealization, communication, and production, to advise in the organization of thought and the ability to make associations between ideas and consequently improve the performance in the creation process, generating innovative solutions in products and services. In the scope of two academic semesters of the Product Design discipline, one of the pillars of Industrial Design courses at universities, this work reflected the mimetic approach in the creative process of the design.

Keywords: Mimesis, Design and Creativity, Design Process



Escultura Anamórfica: Percepção e Design Visual

Cristiano Nogueira e Madalena Grimaldi

REVISTA DESIGN & TECNOLOGIA - Vol. 12, No. 24, 2022

Resumo | Abstract

Resumo

Este artigo é fruto de uma pesquisa realizada no Mestrado em Design oferecido pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro, e tem por objetivo potencializar, no campo do design, a anamorfose como veículo de comunicação que produz efeitos visuais inusitados, podendo gerar ideias e sensações de cunho reflexivo. O estudo descreve um experimento ilusório e as discrepâncias perceptuais que surgiram da interação entre observadores e a obra criada. Para fundamentar a investigação foram relacionadas questões que envolvem a percepção visual e os aspectos fisiológicos e psicológicos, tendo por base as teorias de inferência e cognição. Também se apresentam os conceitos de anamorfose bem como os procedimentos para essas intervenções, que criam condições de ilusão com base no posicionamento do observador, e sua aplicação no design. O artigo descreve o processo de criação e construção de uma escultura anamórfica, intitulada Liberdade e Servidão. O enfoque artístico desta instalação foi estruturado com o propósito de provocar um pensamento crítico reflexivo, diante da surpresa da ilusão. Para ajudar nessa percepção o nome escolhido faz alusão a algumas questões emocionais e racionais particulares de cada observador, como dominação, crença e afetividade. A pesquisa de campo foi realizada por meio de observação participante e a conduta dos passantes foi observada de forma neutra pelo pesquisador, durante o mês de junho de 2018 e registrada em detalhes, num diário de campo. Para aumentar a abrangência da coleta de dados foram produzidos um vídeo e um cartaz divulgados nas redes sociais. Como contribuições o estudo aponta que a percepção é um processo singular e abstrato que correlaciona aspectos subjetivos com a memória e desta forma, a anamorfose pode funcionar como um instrumental útil no campo do design visual, servindo como disparador de "suposições", que desperta o interesse e a imaginação do fruidor.

Palavras-chave: Anamorfose; Escultura anamórfica; Percepção visual; Deslocamento perceptivo

Abstract

This article is the result of a research carried out in the Master in Design offered by the School of Fine Arts at the Federal University of Rio de Janeiro, aims to enhance, in the field of design, anamorphosis as a communication vehicle that produces unusual visual effects, being able to generate ideas and feelings of a reflective nature. The study describes an illusory experiment and the perceptual discrepancies that arose from the interaction between observers and the created work. To support the study, presented issues involving visual perception and physiological and psychological aspects, based on theories of inference and cognition. Also presented are the concepts of Anamorphosis as well as the procedures for these interventions, which create conditions of illusion based on the position of the observer, and their application in design. The article describes the process of creating and building an anamorphic sculpture, entitled Liberdade e Servidão. The artistic focus of this sculpture has the purpose of provoking reflective critical thinking, in the face of the surprise of the illusion. To help in this perception, the chosen name alludes to some emotional and rational issues that are particular to each observer, such as domination, belief and affectivity. The field research was carried out through participant observation and the conduct of by standers was neutrally observed by the researcher during the month of June 2018 and recorded in detail in a field diary. In order to increase the scope of data collection, we produced a video and poster and disseminated on social networks. As contributions, the study points out that perception is a singular and abstract process that correlates subjective aspects with memory and, thus, anamorphosis can function as a useful instrument in the field of visual design, serving as a trigger for "suppositions", which awakens the interest and imagination of the user.

Keywords: Anamorphose; Anamorphic sculpture; Visual perception; Perceptual shift



Arte, ilusão e Design

Madalena Grimaldi

Livro Arquivos nº30 - Edição especial PPGDesign , 2020

Resumo | Abstract

Resumo

Neste artigo apontamos as relações e analogias existentes entre a visão e a percepção que interferem diretamente na apreensão da realidade. Essa combinação de elementos sensoriais acrescidas de subsídios da memória representam um processo essencial para estimular a capacidade de abstração e imaginação. Na comunicação visual, imagens ilusionistas e ambíguas utilizam-se desses processos cor relatos identificando abordagens distintas para despertar à atenção visual e alcançar qualquer tipo de público.

Palavras-chave: Percepção Visual; Capacidade de Abstração; Imaginação; Inovação.


A magia da ilusão

Madalena Grimaldi e Cristiano Nogueira

Encontro Internacional “#18.ART: DA ADMIRÁVEL ORDEM DAS COISAS: arte, emoção e tecnologia”, 2019

Resumo | Abstract

Resumo

As intervenções ilusórias visuais são um meio expressivo que vem sendo utilizado em diferentes situações ao longo da história da arte. Entre os diversos procedimentos de intervenções ilusórias visuais, como formas de expressão artística, encontram-se aqueles que criam ilusões chamadas de Anamorfoses. Essa forma de arte sugere ao espectador uma imagem flexível que, dependendo do ponto de vista, sofre uma metamorfose que pode gerar um novo significado. Esse artigo visa estimular as associações entre as imagens mentais, a memória e as construções com efeitos ilusórios de modo a instigar a capacidade de abstração e a concepção de ideias criativas para intervenções em áreas ligadas ao design, à arte e à arquitetura. Como pesquisa de campo foram elaborados três experimentos anamórficos: uma escultura, uma projeção e uma plotagem. Essas criações são uma possibilidade para brincar com paradoxos e o ilógico, além de incitar ideias e sensações, representando a mágica da ilusão.

Palavras-chave: Percepção Visual; ilusão; anamorfose; criatividade.

Abstract

Visual illusory interventions are means of expressions that has been used in different situations throughout the history of art. Among the various procedures of visual illusory interventions, as forms of artistic expression, are those that create illusions called Anamorphoses. This form of art suggests to the viewer a flexible image that, depending on the point of view, undergoes through a metamorphosis that can generate a new meaning. This article aims to stimulate the associations between mental images, memory and constructions with illusory effects in order to instigate the capacity for abstraction and the conception of creative ideas for interventions in areas related to the design, art and architecture. As field research three anamorphic experiments were elaborated: a sculpture, a projection and a plot. These creations are a possibility to play with paradoxes and the illogical, besides inciting ideas and sensations, representing the magic of illusion.

Keywords: Visual Perception; illusion; anamorphosis; creativity.


A Geometria da Ilusão na Percepção e no Reconhecimento das Faces

Madalena Grimaldi

Revista Convocarte — Revista de Ciências da Arte - número 02 | 03 – ARTE E GEOMETRIA, 2018

Resumo | Abstract

Abstract

The brain is provided with specialized cells to detect and encode aspects of the human face, like those related to identity as well as to signals denoting emotion. This system is available not just for standard settings, considering that truncated images of faces or those having their patterns mingled with extrinsic elements are also able to be recognized. The author correlates this specific kind of perception with a geometric analysis of components used in the making of visual illusions. In line with this, the paper displays works by celebrated artists who used a geometry calculator to create ambiguities and upside-down illusions, such as Salvador Dalí, René Magritte, Giuseppe Arcimboldo and Ken Knowlton.

Keywords: Visual Perception; illusion; geometric analysis.


Percepção da Paisagem no Forte do Leme

Madalena Grimaldi

Workshop InternacionalArte & Ciência. História e Resiliência da Paisagem, 2018

Resumo | Abstract

RESUMO

Neste artigo destacam-se as relações e analogias existentes entre a realidade e o imaginário, que afetam diretamente a percepção visual. Tais relações acrescidas ao caráter afetivo ajudam a compreender como nos apropriamos e representamos o espaço ao qual estamos imersos. Para exemplificar foi escolhido o Forte Duque de Caxias, mais conhecido como Forte do Leme, verdadeiro cartão postal da paisagem carioca. Nessa paisagem única diferentes sentidos são integrados à visão, o que interfere diretamente nas sensações humanas e desperta a amplitude da percepção do espaço físico.

Palavras-chave: Percepção Visual; Forte do Leme; Paisagem.

ABSTRACT

In this article, we highlight the relations and analogies between reality and the imaginary, which directly affect visual perception. Such increased relationships to the affective character help us to understand how we appropriate and represent the space to which we are immersed. For example, the Fort Duque de Caxias, better known as Forte do Leme, true postcard of the Carioca landscape. In this unique landscape different senses are integrated into the vision, which directly interferes with the human sensations and awakens the amplitude of the perception of the physical space.

Keywords: Visual Perception; Rudder Fort; Landscape.


A Geometric Look at 3D Representation Techniques

Maria Helena W. L. Rodrigues, Madalena Grimaldi e Daniel W. L. Rodrigues

ICGG 2018 - The 18th International Conference on Geometry and Graphics, 2018

Resumo | Abstract

ABSTRACT

In this paper, the authors present a brief description of the ideas of scholars and artists, who sought to systematize the laws of Perspective, and compare them with the breakthroughs made in recent times. In this comparison, it is given special attention to the compositions that invite those who attend their exhibitions not to merely watch scenarios but also interact with them and experience an anamorphic immersion in a kind of a magical world. The article includes several photos, which were personally taken in places where the positioning of planes allows the observers to complete an image, provided it is observed in accordance with a certain point of view. Under certain circumstances, the visitors can even be included into the scenographic set, acting as extra characters in the 3D simu-lation. The authors highlight the creativity some street artists employed in designing their murals, and analyze the procedures taken and described by them to display their works to an audience composed of visual effects addicts. Some excerpts of interviews, when the artists provide information on their working methods and show their enthusiasm for the several possibilities of creating new plastic scenes, are a vivid example of the integration between Geometry and Art.

Keywords: Geometry and Art; Perspective Procedures; Anamorphosis; Visual Effects; Street Artists.


Percepção, Paisagem e Arte em Inhotim

Madalena Grimaldi e Gabriel Pereira da Silva

Leituras Paisagísticas: Teoria e Práxis – n. 7, 2017.

Resumo | Abstract

Resumo

Ainda que dois seres humanos dividam a mesma arquitetura biológica e genética, talvez aquilo que um deles perceba, não seja exatamente igual ao que o outro percebe. Essa variação é ocasionada por vários fatores, tais como ópticos, sensoriais e cognitivos. Nesse ensaio fotográfico a análise está baseada na experiência de duas pessoas com diferentes áreas de formação, mas “amantes” da arte. Ambos consideram que a experiência positiva na visita à Inhotim está associada a relação espacial entre arte e natureza, que possibilita aos visitantes uma integração com as edificações e esculturas em condições únicas. Ao percorrer jardins e diferentes paisagens entre lagos, trilhas, montanhas e vales, impregnados de obras de artes criadas especificamente para o local se estabelece uma vivência ativa do espaço. A percepção espacial em Inhotim, mesmo considerando o ponto de vista particular de cada observador, permite compreender a disposição do tripé - Jardim Botânico, Galerias e Esculturas, de uma maneira única num lugar em continua expansão e transformação.

Palavras-chave: Percepção Visual; Inhotim; Arte e Natureza.


ANAMORFOSE: A Arte e a Técnica de Criar Ilusões

Cristiano Nogueira e Madalena Grimaldi

Revista Brasileira de Expressão Gráfica - RBEG, 2017

Resumo| Abstract

Resumo

Entre os diversos procedimentos de intervenções visuais em cidades, como formas de expressão artística, encontram-se aqueles que criam ilusões tridimensionais chamadas de Anamorfose. Este artigo relata o experimento realizado em 2015, em que foi criada e exposta, no saguão térreo do edifício da reitoria da UFRJ, uma anamorfose inspirada numa das obras do pintor Salvador Dalí. A pesquisa também teve o objetivo de verificar como os observadores interagiam com a imagem ilusória naquele espaço.

Palavras-chave: Anamorfose; ilusão; percepção visual; arte urbana.

Abstract

Among the various procedures of visual interventions in cities, as forms of artistic expression, are those that create three-dimensional illusions, called Anamorphosis. This article reports on the experiment carried out in 2015, in which an anamorphosis inspired by one of the works of the painter Salvador Dalí was created and arranged in the ground floor of the building of the rectory of UFRJ. The research also aimed to verify how the observers interacted with the illusory image in that space.

Keywords: Anamorphosis; illusion; visual perception; urban art.


A Percepção Harmônica das Cores Contrastantes

Madalena Grimaldi, Maria Helena Wyllie e Daniel Wyllie

GEOMETRIAS & GRAPHICA 2015 PROCEEDINGS, Portugal, 2015

Resumo | Abstract

Abstract

Related matters to the study of color have deserved the attention of several researchers in different areas of knowledge. Likewise, they have served as inspiration for visual artists in the making of their artworks. A quick search for quotes by painters in respect to their ‘viewpoint’ about colors leads us to the conclusion that, in parallel to the scientific discoveries about the phenomenon itself, it presents a high degree of subjectivity. In this paper, the authors describe the main theories developed about the perception of colors. Then, they establish a bridge between science and art, offering examples of painters who have applied complementary colors in their works, looking for striking visual effects based on the concept of contrasting harmony.

Keywords: Color; Harmony of Contrast; Visual Effects.


Construções do Cérebro e Desconstruções da “Realidade”

Madalena Grimaldi

GRAPHICA 2013 - X International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design, 2013

Resumo | Abstract

Resumo

Este artigo enfoca as ilusões visuais e sua utilização como instrumento útil para a investigação dos processos cognitivos associados à percepção e às estruturas associativas que se formam na memória. Apresenta um conjunto de ilusões visuais construídas com palavras que "enganam" a percepção e o sistema visual humano. Explora a interpretação ambígua que essas imagens causam mediante a correlação das qualidades objetivas dos sentidos com os elementos subjetivos próprios de cada indivíduo.

Palavras-chave: ilusão visual; percepção; representação mental.

Abstract

This paper focuses on visual illusions and its use as a useful tool for investigating the cognitive processes associated with perception and associative structures that are formed in memory. The present work shows a group of constructed visual illusions with words that "deceive" the perception and the human visual system. The ambiguous interpretation that illusions cause is explored through the correlation of objective qualities of the senses with the subjective elements specific to each individual.

Keywords: visual illusion; perception; mental representations.


The optical illusion of third dimension in the graphical representation and the virtual projections

Madalena Grimaldi

Transtechnology Research - 2013

Resumo | Abstract

Abstract

This research is devoted to the study of optical illusion and the various techniques used over time to represent the third dimension. This study is guided by the power of visualization and spatial reasoning with foundations in cognitive neuroscience, human physiology, visual communication and perception theory. To discuss both the issue of human vision, the ability to view and how our brain interprets the optical illusion and representation/projection of the third dimension. It is the stimuli from the nervous system that our mind is able to see, observe, perceive and imagine and thus drawing to express ideas and mental images. Therefore, questions about the functioning of vision and perception can be the basis for the creation of graphical methods in the area, aiming to propose an analogy between the formulation of a mental image and expressed his view in the graphical representation. Search also in this project, understand and establish a possible relationship between memory, which provides interpretive keys to the human being than this calls "reality" and the formation of their mental images. This is because the memory directly interferes with perception and is closely correlated with the thought process and the workings of the mind. Our aim is to analyze the field of graphic language and artistic of human perception and imagery, to establish relationships between neuroscience and art teaching and learning, while focusing on optical illusion and representation / projection of three-dimensionality.

Keywords: visual illusion; perception; mental representations.


A Ilusão de Ótica na Projeção do Espaço Tridimensional

Madalena Grimaldi

VIII Seminário da Pós-Graduação em Desenho - IV Colóquio Internacional sobre Desenho, 2013

Resumo | Abstract

Resumo

Este artigo apresenta um levantamento de diversas técnicas de ilusão de ótica empregadas para simular a terceira dimensão, analisando suas características principais. Inicia-se com a mais tradicional forma de representação gráfica que recria o espaço tridimensional: a perspectiva. Em seguida, abordam-se outros métodos como a perspectiva ilusionista, anamorfose, op-art e esterogramas, até chegar às projeções gravadas a laser, os hologramas. Finalmente, enfocam-se os ambientes computacionais utilizados nos dias de hoje, que permitem uma comunicação visual bem realista, tais como a realidade aumentada, a tela 3D e o vídeo mapping.

Palavras-chave: representação projetiva; terceira dimensão; ilusão de ótica.

Abstract

This paper presents a survey comprising various optical techniques which simulate the third dimension. It analyses the main features with their respective applications, and begins by showing the most traditional way of graphical representation to reproduce the three-dimensional space: Perspective. Next, the author approaches other methods such as the Illusionistic Perspective, Anamorphosis, Op-art and Stereogram, reaching out to laser-etched programs - Holograms. Finally, the focus is cast on the current computing environments, which provide a rather realistic visual communication, like Augmented Reality, 3D Screen and Video Mapping.

Keywords: projective representation; three-dimensional; optical illusion.